Captura Kapitalplacering AB
Captura Kapitalplacering bedriver försäkringsförmedling sedan 2014.
Verksamhet och tillstånd
- 2014-06-23 Ia) Livförsäkring (direkt)
Ia) Livförsäkring (direkt), [2 kap. 12 § försäkringsrörelselagen (2010:2043)] - 2014-06-23 Ib) Tilläggsförsäkring till livförsäkring (direkt)…
Ib) Tilläggsförsäkring till livförsäkring (direkt), [2 kap. 12 § försäkringsrörelselagen (2010:2043)] - 2014-06-23 IIa) Giftermålsförsäkring (direkt)
IIa) Giftermålsförsäkring (direkt), [2 kap. 12 § försäkringsrörelselagen (2010:2043)] - 2014-06-23 IIb) Födelseförsäkring (direkt)
IIb) Födelseförsäkring (direkt), [2 kap. 12 § försäkringsrörelselagen (2010:2043)] - 2014-06-23 III. Försäkr anknuten värdepappersfonder (direkt)
III. Försäkring anknuten till värdepappersfonder (direkt), [2 kap. 12 § försäkringsrörelselagen (2010:2043)] - 2014-06-23 IV. Lång olycksfall- och sjukförsäkring (direkt)
IV. Lång olycksfall- och sjukförsäkring (direkt), [2 kap. 12 § försäkringsrörelselagen (2010:2043)]
Incitament & ersättningar
Fr.o.m. den 1 november 2007 har du som kund rätt att få information om de ersättningar som betalas eller ges till eller av tredje part och som har samband med de försäkringsdistribution som Captura Kapitalplacering AB utför för kund.
Denna information är endast generell för de typer av försäkringar Bolaget arbetar med. Ersättningsnivå på specifik produkt kan efterfrågas av bolaget på info@captura.se .
Förmedling av försäkringar
Bolaget erhåller provision från försäkringsbolag. För att kunna redogöra hur stor ersättning som utgår för försäkring som förmedlas, måste man veta hur länge försäkringen är i kraft. Ett antagande av 10 års försäkringstid (durationstid) har därför gjorts. Nedan framgår ersättningar per år i procentform på investerat belopp i kapitalförsäkring (engångsbetalning) samt ersättning på årspremien (löpande betalning). Denna ersättning utgår från standardavtal med försäkringsbolagen. Om en premie rabatteras till dig som kund sänks även ersättningen med samma procentsats som rabatten. Detta får du som kund alltid information om i det särskilda fallet.
Försäkring (engångsbetalning)
- Danica upp till 1,5% (erhålls vid försäkrings tecknande)
- Skandia upp till 3% (erhålls vid försäkrings tecknande)
- Movestic upp till 2,5% (erhålls vid försäkrings tecknande)
Intressekonflikter
Med intressekonflikt menas att Captura Kapitalplacering AB och en kund har olika ekonomiska intressen i en viss situation.
En intressekonflikt kan också uppstå när olika kunder har motstridiga ekonomiska intressen i en viss situation. Syftet med dessa riktlinjer är att en enskild kund inte ska drabbas negativt av en intressekonflikt. Fullständiga riktlinjer går att beställa från bolaget. Av den fullständiga riktlinjen kan du se hur bolaget ska undvika intressekonflikter i varje specifikt fall.
Potentiella intressekonflikter
En intressekonflikt kan föreligga om bolaget:
- Kan göra en ekonomisk vinst (eller undvika en förlust) på kunds bekostnad,
- Har ett eget intresse i resultatet av den tjänst som tillhandahålls kunden och när bolagets intressen skiljer sig från kundens intressen,
- Har ekonomiskt eller annat incitament för att gynna en kund framför en annan kund,
- När anställda genomför egna värdepappersaffärer,
- Bolagets rörliga ersättningssystem
- Om s.k. soft commissions erbjuds.
Identifiering av intressekonflikter
När potentiella intressekonflikter identifieras ska följande omständigheter beaktas:
- Bolaget eller dess medarbetare något specifikt intresse i resultatet av den tjänst som kunden erbjuds?
- Har bolaget något ekonomiskt eller annat motiv för att prioritera andra kunders eller kundgruppers intres¬sen framför kundens?
- Kan det uppstå konflikter mellan kunder och bolaget där våra respektive intressen i en viss situation kan skilja sig åt?
- Kan det uppstå konflikter mellan bolagets anställda och bolaget eller dess kunder?
Hantering av intressekonflikter
Bolaget har antagit interna regler och vidtagit åtgärder för att hantera kända intressekonflikter.
I de fall det inte finns några andra metoder för att hantera konflikten eller när de åtgärder som finns, enligt bolaget inte tillräckligt skyddar kundens intressen, kommer kunden att informeras om intressekonflikten.
När bolaget bedömer att det inte går att hantera intressekonflikten kan det slutligen beslutas att bolaget inte ska agera för kunds räkning för att på så sätt skydda kunden.
Vid utbildning av bolagets medarbetare läggs stor vikt vid etiskt agerande och hantering av intressekonflikter.
Arbetet med att identifiera intressekonflikter är ett löpande arbete och ska utgöra en del av varje medarbetares vardag mot bakgrund av dessa riktlinjer.
Upplysningsskyldighet
Om de organisatoriska och administrativa rutiner som bolaget har infört inte är tillräckliga för att med rimlig säkerhet förhindra en potentiell intressekonflikt, ska bolaget på ett tydligt sätt upplysa kunden om intresse¬konfliktens allmänna art och/eller orsaken till den innan den aktuella tjänsten utförs.
Önskar du som kund se den fullständiga instruktionen för undvikande av intressekonflikter, kontakta bolaget på info@captura.se .
Särskilt om bästa utförande av order (best execution)
Kundorder genomförs i enlighet med respektive försäkringsbolags försäkringsvillkor.
Alla kunders order hanteras i den ordning de kommer in till Captura för att uppnå ett riktigt och rättvist resultat för alla kunder till Captura.
Lämplighetsbedömning
En lämplighetsbedömning görs för att bedöma om den lösning som förslagits dig som kund är lämplig i förhållande till din situation.
Ansvarsförsäkring – försäkringsrådgivning
Captura Kapitalplacering AB (Org.nr: 556897-5774) har en ansvarsförsäkring tecknad hos W.R. Berkley Insurance AG, svensk filial
Försäkringen täcker eventuell skadeståndsskyldighet som Bolagen kan ådra sig i samband med respektive bolags tillståndspliktiga verksamhet.
Om du som kund drabbas av en skada eller ekonomisk förlust där du anser att Bolagets agerande har vållat denna har du möjlighet att rikta krav direkt mot W.R. Berkley Insurance AG, svensk filial. Om du vill göra anspråk på skadestånd måste du dock underrätta Bolaget om detta inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt att en skada har uppkommit. Den högsta ersättning som kan betalas ut för en skada som gäller investeringsrådgivning eller försäkringsförmedling är EUR 1 300 380 och den högsta ersättning som sammanlagt kan betalas ut under försäkringsperioden är EUR 2 600 750 per försäkringsår.
W.R. Berkley Insurance AG, svensk filial
att: Skador
BIRGER JARLSGATAN 22
114 34 Stockholm
Epost: skador@wrberkley.com eller via hemsida: www.berkleyforsakring.se
Captura har en strävan att alltid arbeta med förbättringar av våra produkter och tjänster. En viktig del i det arbetet är att ta missnöjda kunders klagomål på största allvar. Vi har särskilda riktlinjer som behandlar detta och som särskilt påpekar vikten av att aktivt lyssna på en missnöjd kund och snabbt och sakligt utreda vad som hänt. Om Bolaget inte anser sig kunna tillmötesgå ett klagomål har du som kund rätt att få ett skriftligt svar med Bolagets motivering till detta.
Vart vänder du dig
Om du anser att ett fel blivit begånget kan du vända dig till Bolagets klagomålsansvarige.
Captura Kapitalplacering AB
Klagomålsansvarig
Ordenstrappan 2
114 30 STOCKHOLM
daniel.olsson@captura.se
Beskriv vad du tycker har blivit fel och vem som du har haft kontakt med.
Missnöjd med vårt beslut
Om du efter prövning inte anser dig kunna acceptera vårt beslut kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden som opartiskt och utan kostnad prövar privatpersoners (icke professionella kunders) tvister mot näringsidkare. Läs mer på Allmänna reklamationsnämndens webbplats: www.arn.se
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
101 23 STOCKHOLM
Tel. 08-508 860 00
Du kan även låta allmän domstol pröva ditt ärende.
Information och rådgivning
Konsumenternas Bank- och finansbyrå är en självständig rådgivningsbyrå som kostnadsfritt tillhandahåller vägledning i konkreta ärenden som avser bank- och värdepappersområdet.
Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Box 242 15
104 51 Stockholm
Tel. 0200-22 58 00
Läs mer på www.konsumenternas.se
Konsumentvägledaren i din kommun lämnar också råd i hushållsekonomiska och juridiska frågor.
Captura Investeringsrådgivning AB
Sedan 7 mars 2022 bedrivs all investeringsrådgivning i Captura Investeringsrådgivning AB.
Captura Investeringsrådgivning AB (Org.nr: 559350-6289) är ett anknutet ombud till SIP Nordic Fondkommission AB (Org.nr: 556708-6649).
SIP Nordic Fondkommission AB har följande tillstånd:
2011-07-15 Diskretionär portföljförvaltning betr fin instr
Diskretionär portföljförvaltning beträffande finansiella instrument, enligt 2 kap. 1 § 4 p. lagen [2007:528] om värdepappersmarknaden
2008-06-26 Förvara fin instr o ta emot medel m redovisnskyld
Förvara finansiella instrument och ta emot medel med redovisningsskyldighet, enligt 2 kap. 2 § 1 p. lagen [2007:528] om värdepappersmarknaden
2008-04-21 Mottagande o vidarebefordran order betr fin instr
Mottagande och vidarebefordran av order beträffande finansiella instrument, enligt 2 kap. 1 § 1 p. lagen [2007:528] om värdepappersmarknaden
2008-04-21 Utförande order betr fin instr på kunders uppdrag
Utförande av order beträffande finansiella instrument på kunders uppdrag, enligt 2 kap. 1 § 2 p. lagen [2007:528] om värdepappersmarknaden
2008-04-21 Investeringsrådgivning till kund betr fin instr
Investeringsrådgivning till kund beträffande finansiella instrument, enligt 2 kap. 1 § 5 p. lagen [2007:528] om värdepappersmarknaden
2008-04-21 Plac av finansiella instrument utan fast åtagande
Placering av finansiella instrument utan fast åtagande, enligt 2 kap. 1 § 7 p. lagen [2007:528] om värdepappersmarknaden
2008-04-21 Råd ftg o utf tjänster vid fusion o ftgsförvärv
Råd till företag samt utföra tjänster vid fusion och företagsförvärv, enligt 2 kap. 2 § 3 p. lagen [2007:528] om värdepappersmarknaden
För aktuella tillstånd, se Finansinspektionens företagsregister, här.
För aktuella prislista, se SIP Nordic Fondkommission AB hemsida:
https://sipnordic.se/kontakta-oss/blanketter-och-villkor/
Mer om SIP Nordics tillstånd och regulatorisk information återfinns nedan:
https://sipnordic.se/vara-tillstand/
Om du inte är nöjd
Tycker du att vi har handlat fel eller missvisande vid ett rådgivningstillfälle avseende en eller flera värdepapperstransaktioner? I så fall ska du i första hand vända dig till din Swedseclicensierade rådgivare. Ofta räcker detta för att reda ut eventuella missförstånd.
Om du fortfarande känner att situationen inte kan lösas efter att ha pratat med din rådgivare kan du skicka in ett officiellt klagomål till Klagomålsansvarige.
Kontaktuppgifter
Klagomålsansvarig
att: Mats Halvorsen
SIP Nordic Fondkommission AB
Strandvägen 1,
114 51 Stockholm
eller via epost: mats.halvorsen@sipnordic.se